1 listopada 2022 roku weszły w życie zmiany w prawie – konkretnie w zasadach przeprowadzania badań technicznych pojazdów – dotyczące m.in. obowiązku sprawdzania działania systemu powiadamiania o wypadkach drogowych eCall w przypadku pojazdów wyprodukowanych po 31 marca 2018 r.
System eCall to urządzenie służące do automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku. eCall wykrywa kolizje i może sam połączyć się z numere alarmowym. System ten jest obowiązkowo montowany w samochodach, które pojawiły się na rynku w 2018 roku i później.

Po nowelizacji przepisów diagności są zobowiązani do sprawdzania systemu eCall przy okazji obowiązkowych przeglądów. To oznacza jeszcze więcej pracy za stawkę, która nie zmieniła się od ponad 18 lat! Z załącznika nowelizacji dowiadujemy się, że diagnosta ma sprawdzić obecność, stan i działanie systemu eCall. Zalecane czynności to m.in. sprawdzenie elektronicznego modułu sterującego eCall, sprawdzenie sygnału GPS oraz sprawdzenie minimalnego zestawu danych udostępnianych służbom przez dane urządzenie. Czy diagności mają odpowiedni sprzęt, by takie czynności wykonać? Szczerze wątpimy.
Nowelizacja zmieniła również klasyfikację usterek. Tera, dzieli się je na usterki drobne (UD), usterki poważne (UP) oraz usterki niebezpieczne (UN). Wykrycie usterki poważnej oznacza, że samochód nie przejdzie badania technicznego. Wykrycie usterki niebezpiecznej wiąże się z zatrzymaniem przez diagnostę dowodu rejestracyjnego.
Więcej informacji na stornie Ministerstwa.
Może Cię zainteresować – Linia dodatków kolorystycznych LS PROFIX