Toyota wspiera próbę bicia Rekordu Guinnessa pojazdem zasilanym wodorem

W 2021 roku Toyota Mirai przejechała rekordowy dystans 1 360 km na jednym tankowaniu i zapisała się w Księdze Rekordów Guinnessa. Teraz Toyota wspiera organizację kolejnej oficjalnej próby ustanowienia nowego rekordu, której podjął się studencki zespół Eco-Runner Team Delft. Zasilany wodorem prototyp ma za zadanie pokonać ponad 2056 km.

W 2021 roku Toyota Mirai ustanowiła nowy rekord Guinnessa najdłuższego dystansu przejechanego na jednym tankowaniu przez samochód elektryczny na wodorowe ogniwa paliwowe. Wodorowa Toyota pokonała 845 mil (1 360 km) na trasach południowej Kalifornii, czyli ponad dwa razy większy dystans niż wynosi zasięg auta wg normy WLTP. Samochód zużył podczas całego testu 5,65 kilograma wodoru, którego zatankowanie trwało pięć minut. Rok później ARM Engineering poprawiło rekord Toyoty, osiągając 2055,68 km.

Studenci z Uniwersytetu Technicznego w Delft w Holandii spróbują przesunąć barierę jeszcze dalej. Wystawią specjalny wodorowy pojazd i jako Eco-Runner Team Delft zamierzają pokonać ponad 2056 km. Próba zostanie przeprowadzona w dniach 23-25 czerwca 2023 roku w południowych Niemczech. Zespół przetestował swój prototyp w maju podczas Shell Eco-Marathon we Francji.

Studencki projekt otrzymał wsparcie Toyoty Nederland. Holenderski odział marki przekaże kilka egzemplarzy Toyoty Mirai, które będą pełnić rolę aut technicznych i pomogą w podróży na południe Niemiec. „W naszej naturze leży napędzanie ludzi do samodoskonalenia każdego dnia. Cieszymy się, że wspieramy taki projekt, bo bezemisyjne społeczeństwo to jest to, czego potrzebujemy jak najszybciej” – powiedział Erwin Jongh, menedżer projektu Zero Emission w Toyota Nederland.

Szerokie zastosowanie napędów wodorowych

Toyota oferuje szeroką gamę zelektryfikowanych pojazdów, by jak najszybciej ograniczyć emisje CO2 w motoryzacji. Oprócz klasycznych hybryd i hybryd plug-in ma też auta elektryczne z napędem bateryjnym oraz samochód elektryczny na wodorowe ogniwa paliwowe – model Mirai. To pojazd, który świetnie sprawdza się w długich trasach. Jego zasięg wynosi 650 km wg normy WLTP, a tankowanie wodoru zajmuje kilka minut.

Technologia wodorowych ogniw paliwowych jest skrojona idealnie na miarę potrzeb sektora transportowego ze względu na zdecydowanie niższą masę oraz krótki czas uzupełniania energii w porównaniu z napędami elektrycznymi na baterię. Ogniwa paliwowe z Toyoty Mirai są już wykorzystywane w autobusach CaetanoBus H2.City Gold, a wkrótce trafią do ciężarówek Hyliko. W Anglii Toyota pracuje nad prototypowym Hiluxem zasilanym wodorem. „Napędy elektryczne wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe zmniejszają zapotrzebowanie na prąd z sieci elektrycznej, a także nie potrzebują dużych baterii. Dodatkową zaletą wodoru jest stabilny zasięg bez względu na porę roku, a także krótki czas tankowania, który wynosi od trzech do pięciu minut. Co ważne, to technologia, która cały czas się rozwija” – dodał Erwin Jongh.


Może Cię zainteresować – Turniej o Złotego Herkulesa, czyli Mistrzostwa w Naprawach Panelowych 2023