Sikkens Optima Liquid Gold

Rozwój nowej generacji baz wodorozcieńczalnych zapewni warsztatom lakierniczym idealne połączenie produktywności i zrównoważonego rozwoju.

Autor: Rob Lagendijk, dyrektor ds. zarządzania produktem i marketingu handlowego, Automotive and Specialty Coatings.
Autor: Rob Lagendijk, dyrektor ds. zarządzania produktem i marketingu handlowego, Automotive and Specialty Coatings.

Pracownicy warsztatów blacharsko-lakierniczych nieustannie poszukują nowych sposobów na zwiększenie produktywności oraz poszukują nowych produktów, procesów i technologii cyfrowych, które mogą pomóc zwiększyć rentowność. Te same zespoły dążą również do tego, aby stać się bardziej zrównoważonymi w otoczeniu, w którym zrównoważony rozwój szybko staje się niezbędnym elementem życia biznesowego.

Dotychczas problemem było to, że te dwie „potrzeby” ze sobą konkurowały, a nie się uzupełniały, a jedna była poświęcana na rzecz drugiej. Rozwój produktów, a w szczególności skupienie się na nowej generacji technologii lakierów wodorozcieńczalnych i systemach „mokro na mokro”, pomagają obecnie warsztatom blacharsko-lakierniczym osiągnąć wyższą wydajność i zdobyć nową przewagę konkurencyjną.

Ewolucja systemów wodorozcieńczalnych
Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci powłoki wodorozcieńczalne ewoluowały w odpowiedzi na nowe sposoby myślenia i pracy. Wiele z pierwszych powłok wodorozcieńczalnych stosowanych przy naprawach i renowacji pojazdów to te same powłoki, które producenci OEM stosują na swoich liniach produkcyjnych. Środowisko producentów OEM znacznie różni się jednak od środowiska warsztatów blacharsko-lakierniczych, co skłoniło firmę AkzoNobel do podjęcia pierwszej zmiany i opracowania produktów specjalnie zaprojektowanych do napraw i renowacji pojazdów.

W latach 90. nastąpiła kolejna zmiana i pojawiła się pierwsza generacja baz wodorozcieńczalnych. Powód był prosty: stworzenie zestawu produktów, który miałby mniejszy wpływ na środowisko i mógłby zapewnić poprawę wydajności, jakiej oczekiwały warsztaty blacharsko-lakiernicze. Dalszy rozwój przyniósł jeszcze większą innowację w celu udoskonalenia koloru produktu, jego krycia i wydajności.

Wprowadzony na rynek po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii i Holandii w 1994 r., 30 lat temu, a następnie rozszerzony na szerszą bazę klientów europejskich, produkt firmy AkzoNobel – Sikkens Autowave – wyprzedził swoje czasy i późniejsze przepisy prawne. Produkt ten wytwarza mniej lotnych związków organicznych (LZO), zapewnia zdrowsze środowisko pracy i pomaga zwiększyć wydajność dzięki szybszej aplikacji i dopasowywaniu kolorów.

Stopniowe ulepszenia
Współpracując z klientami – użytkownikami produktu – mogliśmy kontynuować jego rozwój, wprowadzając przy okazji kilka innowacyjnych udoskonaleń.

Wprowadzono nowe odcienie metaliczne, a warstwa bazowa stała się łatwiejsza w nakładaniu. Poprawiono krycie i dodano nowe kolory, w tym trójwarstwowy z efektem perłowym, który wcześniej nie był możliwy. Kolor zawsze był kluczową kompetencją firmy AkzoNobel. Była to jedna z pierwszych firm, która zaoferowała swoim klientom mieszalniki, umożliwiające im samodzielne mieszanie kolorów. Aby im pomóc, firma AkzoNobel opracowała własne oprogramowanie do wyszukiwania kolorów w chmurze, MIXIT, dzięki któremu nowe receptury kolorów mogą być natychmiast przesyłane, zapewniając klientom natychmiastowy dostęp online do ponad dwóch milionów receptur i wariantów kolorów, a kolejne kolory są regularnie dodawane. Obecnie nasz Dział Badań i Rozwoju Koloru korzysta z technologii sztucznej inteligencji w celu udoskonalenia opracowywania nowych formuł kolorów solidowych i z efektem, dzięki czemu nasi klienci mogą uzyskać jeszcze lepsze dopasowanie kolorów.

Kolejnym znaczącym wydarzeniem dla branży było wprowadzenie na rynek renowacji pojazdów pierwszej warstwy bazowej nakładanej mokro na mokro. Chociaż technologia ta obiecywała znaczną poprawę wydajności, jej jakość pozostawiała wiele do życzenia, a obsługa była trudna. Podczas gdy firma AkzoNobel dążyła do opracowania własnego rozwiązania „mokro na mokro”, wówczas nie było na to odpowiedniej technologii. Uznaliśmy, że dla warsztatów blacharsko-lakierniczych, którym zależało na jakości, poświęcenie byłoby zbyt duże.

Przenosimy się jednak do roku 2024, a nasze zespoły badawczo-rozwojowe tworzą nowe, wodorozcieńczalne lakiery bazowe, które mają potencjał, by sprawdzić się lepiej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Krótko mówiąc, jest to przełom na wielu poziomach. Jak więc do tego doszło?

Innowacja w technologii aplikacji „mokro na mokro”
Opracowanie nowego lakieru bazowego do aplikacji mokro na mokro, który miałby parametry użytkowe, jakich poszukują warsztaty lakiernicze, zaczyna się od zrozumienia cech, jakie musi mieć taki lakier bazowy. To z kolei oznacza podejście zorientowane na klienta i zrozumienie, czego on naprawdę chce.

W ramach naszej organizacji mamy ponad 400 badaczy i naukowców w Sassenheim i Bangalore, których zadaniem jest opracowywanie nowych produktów. Nasze laboratoria są podzielone na dział badawczy i dział rozwoju. W ramach badań nasi naukowcy badają i porównują różne powłoki. Sami opracowujemy własne, zrównoważone żywice i badamy nowe koncepcje, wykorzystując różne elementy składowe, współpracując z wybranymi dostawcami. Przykładowo, w przypadku aplikacji metodą „mokro na mokro” największym wyzwaniem jest zapewnienie odpowiedniej kontroli rozpylenia poprzez uzyskanie idealnej równowagi między przepływem a wytrzymałością powłoki.

Choć „badania” są z definicji eksperymentalne, w dziale rozwoju obowiązuje bardziej ustrukturyzowany proces, polegający na budowaniu prototypów, które poddajemy serii rygorystycznych testów (na przykład w celu sprawdzenia, jak sprawdzają się w różnych ekstremalnych warunkach pogodowych, takich jak wysokie i niskie temperatury, a także wystawienie na działanie promieni UV i wody), a także testowaniu ich z naszymi klientami. Być może najtrudniejszą częścią procesu jest opracowanie koloru. Należy pamiętać, że oferowanie pełnej bazy kolorystycznej oznacza zapewnienie klientom formuł kolorystycznych pasujących do każdego koloru samochodu, a także możliwość regularnej aktualizacji tej bazy w miarę opracowywania nowych kolorów samochodów.

Proces ten wymaga nieustannej pracy. Stworzenie nowej powłoki może zająć pięć lat lub dłużej, natomiast w przypadku naszego nowego rozwiązania „mokro na mokro” prace rozwojowe są nieprzerwane i trwają bezustannie.

Zrozumiesz, że udało ci się osiągnąć zamierzony cel, gdy pomyślnie przejdziesz przez trzy kluczowe etapy: pierwszy z nich to solidne podstawy teoretyczne. Chemia musi działać, a Ty musisz wykazać, że opracowany produkt przewyższa wcześniejsze rozwiązania. Drugim etapem jest wewnętrzna weryfikacja, sprawdzenie teorii naukowej i zakwestionowanie solidności produktu, aby upewnić się, że nadal będzie on działał w rzeczywistych warunkach, biorąc pod uwagę, że użytkownicy mogą stosować niewłaściwą ilość produktu, zarówno za dużo, jak i za mało, a także mogą używać różnego sprzętu i metod użycia dlatego może to prowadzić do odmiennych rezultatów. Trzecim etapem jest walidacja z klientami i dokonanie wymaganej inwestycji w bazę kolorów.

Optymalna jakość i wydajność
Dzięki naszej nowej bazie nakładanej mokro na mokro opracowaliśmy produkt, który zapewnia warsztatom lakierniczym idealne połączenie jakości i wydajności, optymalizując tym samym wydajność. Opinie naszych klientów z rynku testowego potwierdzają, że produkt ten przewyższa wydajnością systemy, które są już dostępne na rynku. Jest bardzo łatwy w aplikacji, co pozwala zaoszczędzić cenny czas w procesie naprawy i zapewnia lepszą wydajność systemu w połączeniu z naszą obecną rodziną lakierów bezbarwnych.

Zaawansowana technologia nowej generacji nie tylko gwarantuje niezawodne dopasowanie kolorów, ale także pozwala na uzyskanie żywych i trwałych kolorów, wspieranych przez nasz cyfrowy proces koloryzacji .

Dla warsztatów blacharsko-lakierniczych, które już znają i stosują metodę „mokro na mokro”, zmiana naszego nowego systemu jest łatwa. Dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z kompleksową aplikacją, jest to doskonała okazja do zmiany, z dodatkową korzyścią w postaci większej zrównoważoności. Ponadto, dzięki szkoleniom dotyczącym produktu, lakiernicy będą przygotowani do pełnego wykorzystania zalet aplikacji mokro na mokro.

Każdy odczuje poprawę wydajności, a największe korzyści z zastosowania kompleksowych rozwiązań odniosą zwłaszcza większe warsztaty blacharsko-lakiernicze o większej przepustowości. Dzięki jednokrotnemu wejściu do kabiny natryskowej czas procesu ulega znacznemu skróceniu, a ponadto nie jest wymagany czas odparowania pomiędzy warstwami. W testach wewnętrznych nasz globalny zespół techników osiągnął czasy realizacji procesów, które wskazywały na oszczędności sięgające 50% w porównaniu z danymi dotyczącymi konwencjonalnej aplikacji warstwy bazowej. Przekłada się to również na niższe zużycie energii, niższe koszty i mniejszą emisję dwutlenku węgla, co pozwala na idealne zharmonizowanie zrównoważonego rozwoju, produktywności i zysku. Oznacza to zwiększoną rentowność warsztatu blacharsko-lakierniczego.

Nowa, baza wodorozcieńczalna zostanie oficjalnie wprowadzona na rynek w 2025 roku i docelowo będzie stanowić część kompletnego systemu renowacji. Opracowaliśmy i zoptymalizowaliśmy różne warstwy bazowe typu „mokro na mokro”, aby dopasować je do oferty produktów naszych uznanych na całym świecie marek premium: Sikkens i Lesonal.

Uzupełnieniem tych lakierów bazowych będą nasze rozwiązania kolorystyczne i cyfrowe: MIXIT zapewni bezproblemowy dostęp do wszystkich nowych receptur kolorystycznych; w pełni zautomatyzowana maszyna mieszająca ColorMatchic (dostępna na wybranych rynkach regionu EMEA) będzie w stanie obsłużyć nową warstwę bazową dla tych, którzy stawiają na większą automatyzację; a nasze oprogramowanie Refinish+ pomoże klientom uzyskać głębszy wgląd w ich własne działania. Chociaż warstwa bazowa jest nowym, flagowym produktem, który zasłużenie stanie się głównym tematem, w rzeczywistości stanowi ona tylko jeden element znacznie szerszego portfolio produktów i usług, które mają pomóc klientom zwiększyć produktywność, a jednocześnie stworzyć bardziej zrównoważony proces napraw.

Nowa warstwa bazowa zostanie wprowadzona na wybrane rynki w Europie, Ameryce Północnej i Australii w 2025 roku.


Może Cię zainteresować – Poznań Motor Show 2025