Jak dobrać opony – odwieczny dylemat

Czym jest opona

Opona wcale nie jest tak prostym i nieskomplikowanym elementem wyposażenia pojazdu jak mogłoby się zdawać. Może wyglądać na kawałek gumy mniej lub bardziej starannie uformowany w pewny kształt, ale tak naprawdę jest to skomplikowana konstrukcja składająca się z wielu różnych elementów. Więc na co zwracać uwagę gdy zastanawiamy się jak dobrać opony?

Tutaj dobrze widać czym jest opona. Piękny bieżnik! photo: https://www.nokiantyres.pl/

Co znajdziemy w oponie

W oponie samochodowej znajdziemy:

  • naturalną gumę zapewniającą specyficzne właściwości użytkowe. Kauczuk wykazuje się dobrą odpornością na rozdarcie i pękanie zmęczeniowe.
  • polimery syntetyczne, głównie kauczuk butadienowy i butadienowo-styrenowy, których właściwości fizyczne i chemiczne decydują o wydajności każdego komponentu opony, a także o ogólnych osiągach opony, takich jak przyczepność, odporność na zużycie i opór toczenia.
  • kauczuk halobutylowy sprawiający, że ​​wewnętrzna wkładka opony nie przepuszcza powietrza.
  • stal- w formie pojedynczych drutów lub, przy samochodach ciężarowych, całych warstw. Pasy pod bieżnikiem służą do usztywnienia karkasu opony i poprawienia odporności na zużycie i prowadzenia opony. Drut zakotwicza oponę i blokuje ją na kole.
  • tekstylia – różnego rodzaju kordy z tkaniny wzmacniające oponę oraz zapewniające stabilność wymiarową. Najczęściej spotyka się w oponach sztuczny jedwab, nylon i aramid. Wykorzystuje się je do wykonywania warstw opon w pojazdach osobowych.
  • wypełniacze – na przykład krzemionka – wzmacniają gumę poprawiając właściwości takie jak odporność na rozdarcie, wytrzymałość na rozciąganie i ścieranie, co wprost oznacza lepszą odporność na zużycie i lepszą przyczepnością.
  • przeciwutleniacze – pomagają zapobiegać rozpadowi gumy pod wpływem temperatury i działania tlenu.
  • antyozonanty – niwelują skutki szkodliwego działania ozonu na powierzchni opony.

Wymiana opon

Tutaj wymiana opon jest niezbędna. photo: https://www.bridgestone.pl/

Oczywiście każdy chce zaoszczędzić parę złoty wymieniając opony. Jednak są pewne zasady, których nie można łamać niezależnie od chęci obniżenia kosztów. Przede wszystkim nie należy wymieniać tylko jednej opony. Takim zabiegiem możemy negatywnie wpłynąć na zawieszenie pojazdu lub układ przeniesienia napędu co spowoduje  z kolei nadmierne zużycie bieżnika opony. Możemy się ograniczyć do wymianie dwóch opon, jednak należy założyć je na koła w tylnej osi. Wszyscy producenci opon z uwagi na bezpieczeństwo i osiągi pojazdów zalecają każdorazową wymianę całego kompletu opon.

Wraz z nadejściem zimy wielu kierowców rozgląda się za nowymi oponami, dodatkowo już teraz szukając opon na sezon letni. Oczywiście o ile ktoś nie jest entuzjastą opon całorocznych.  Wybierając oponę należy zawsze zapoznać się dokładnie z zaleceniami producenta. Przypominamy jak czytać etykiety – stare i te nowe – wprowadzone w 2021 r. na terenie całej Unii Europejskiej.

Przede wszystkim etykieta na oponach zawiera informacje o trzech parametrach ogumienia, tj. skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni, efektywności paliwowej oraz generowanym hałasie. Nowe etykiety zawierają również informację o tym, czy opona sprawdzi się w warunkach zimowych.

Skala parametru drogi hamowania wyrażana jest literami od A do G, przy czym A oznacza najlepsze parametry. W wypadku hałasu poziom decybeli zobrazowany jest dodatkowo za pomocą trzystopniowej skali A-C.

Dodatkowo dostawcy muszą zarejestrować swoje opony przed sprzedażą na rynku europejskim. Konsumenci mogą wszystkie dane sprawdzić w bazie EPREL dostępnej w języku angielskim. https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/product-database_en

By wiedzieć jak dobrać opony czytaj ich etykiety

Wszystkie wskazówki jak dobrać opony znajdziesz na ich boku. Po prostu czytaj ich etykiety.

Trzeba wiedzieć jak odczytywać parametry widoczne na oponie, wtedy będziemy wiedzieli jak dobrać opony do swojego auta. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na rozmiar opon. Najczęściej spotykane rozmiary to 175, 185, 195 i 205. Szerokość opony jest podawana w milimetrach, jest stopniowana co 10 mm w zakresie od 125 mm do 335 mm. Rozmiar opony możemy ustalić z danych zawartych na jej bocznej ścianie. Jest tam zawarty szereg informacji.

1) Szerokość opony

2) Profil opony  czyli procentowy stosunek wysokości bocznej ściany do szerokości opony

3) Rodzaj opony

4) Średnica obręczy w calach

5) Indeks nośności, czyli maksymalne dopuszczalne obciążenie opony

6) Indeks prędkości , czyli maksymalna dopuszczalna prędkość opony

​7) Opona typu run-flat, która umożliwia w pewnym zakresie jazdę nawet po jej przebiciu

8) Oznaczenie pierwszego wyposażenia pojazdu marki Mercedes (Mercedes Original Equipment)

9) Przeznaczenie do jazdy po śniegu i błocie

10) Zgodność z normami bezpieczeństwa pojazdów silnikowych Departamentu Transportu (Department of Transportation)

11) Tydzień produkcji

12) Rok produkcji

Przy wyborze opon można się również kierować nowinkami technologicznymi.
photo: Uptis https://www.michelin.pl/

Ostatnia rada jak dobrać opony

Należy ściśle przestrzegać zaleceń podanych w dokumentach pojazdu oraz zaleceń producenta opon i nie jest ważne, czy chodzi o opony letnie, zimowe czy całoroczne. Średnica opony musi zawsze być zgodna ze średnicą felgi. Oczywiście najprościej można ustalić właściwy rozmiar opon zapoznając się z dokumentami auta, gdyż w dowodzie rejestracyjnym podany jest zalecany rozmiar opon. Mamy nadzieję, że po zapoznaniu się z naszym artykułem nie będziecie już mieli wątpliwości jak dobrać opony do swojego pojazdu. Pamiętajcie, że nie tylko uszkodzone opony należy wymieniać na nowe, gdyż to, że bieżnik opony wygląda nieźle nie oznacza jeszcze, że reszta jej komponentów jest w wystarczająco dobrym stanie. Jeśli interesuje cię temat doboru, eksploatacji i konserwacji opon zaglądaj regularnie do naszego działu https://karoseriaiwarsztat.pl/category/opony/