Inżynierowie i inżynierki nowej generacji w branży motoryzacyjnej

Branża motoryzacyjna rozwija się dynamicznie, generuje zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania i nowe technologie, które powstają także w Polsce i Czechach. Podobnie, jak w innych dziedzinach gospodarki, również w motoryzacji zapotrzebowanie na wyspecjalizowaną kadrę inżynierską jest obecnie wielokrotnie większe niż dostępność specjalistów.

Grupa ZF, która obecnie zatrudnia ponad 23 750 inżynierów i programistów w 31 krajach na całym świecie, w czerwcu tego roku przeprowadziła wśród zatrudnionych w oddziałach firmy w Polsce i Czechach inżynierek i inżynierów badanie opinii eksplorujące świat ich wartości i potrzeb zawodowych oraz postrzeganie branży i wizję jej rozwoju.

Badanie miało charakter jakościowy, a na podstawie jego wyników powstał Raport „Inżynierowie i inżynierki w branży motoryzacyjnej”, który przybliża opinie i postawy przedstawicieli branży w takich kwestiach, jak:

  • młoda generacja inżynierów na rynku pracy: jakimi wartościami się kierują, jakie są ich potrzeby i aspiracje;
  • co inspiruje i napędza młodych inżynierów – jak widzą rozwój technologii i branży motoryzacyjnej;
  • kobiety w branży inżynieryjnej – jakie wyzwania stoją przed nimi, czy inżynierki wspierają się wzajemnie;

Raport uzupełniają komentarze ekspertów z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi oraz rynku technologii.

Głodny rynek pracy dla inżynierów

„W całej Europie borykamy się z podobnymi problemami. Rynek pracy technologicznej jest bardzo głodny, a wciąż mamy za mało specjalistów, zarówno w IT jak i w innych technologicznych dziedzinach. (…) Lista zawodów, których brakuje jest długa: eksperci od analityki danych (data analytics, data scientists), project managerowie technologiczni, eksperci od transformacji cyfrowej (digital transformation experts), eksperci od cyberbezpieczeństwa, a także zawody, które pośredniczą pomiędzy ludźmi od technologii, a biznesem” – podkreśla w komentarzach do Raportu Jowita Michalska, współzałożycielka i CEO Digital Univercity.

Na tle całego rynku pracy dla inżynierów, branża motoryzacyjna wyróżnia się ofertą dla specjalistów niemal wszystkich inżynierii oraz IT, która łączy się z możliwością ciągłego rozwoju i zwiększania swoich kompetencji. Zdaniem badanych przez ZF specjalistów, rozwój i podnoszenie kwalifikacji to coś, co nadaje sens pracy i motywuje, szczególnie tych najmłodszych w zawodzie.

“Grupa ZF stwarza możliwości rozwoju inżynierkom i inżynierom, bo nasze zakłady w Polsce nie pełnią już tylko funkcji wspomagających wobec tych w Europie Zachodniej. Od kilku lat prowadzimy samodzielnie projekty, co wygenerowało potrzebę stworzenia nowych, samodzielnych stanowisk, wymagających wyspecjalizowanych pracowników prowadzących projekty” – podkreśla Natasza Swacha, HR Manager Centrum Inżynieryjnego ZF w Bielsku-Białej.

Elastyczny czas pracy, szkolenia i ciągły rozwój oraz praca przy innowacyjnych, ważnych społecznie technologiach – to, zdaniem zarówno badanych, jak i ekspertów kluczowe napędy w życiu zawodowym profesjonalistów w inżynierii i IT.

“Młodzi pracownicy, studenci, mają teraz zupełnie inne potrzeby. Przede wszystkim chcą mieć równowagę między życiem a pracą, chcą wiedzieć przy jakich projektach będą pracować i na jakim sprzęcie. Chcą brać udział w projektach, które są ciekawe i rozwijające. Pieniądze nie są dla nich najważniejsze” – mówi Šárka Valentová, HR Manager ZF w Czechach.


Może Cię zainteresować – Blacharstwo samochodowe – książka