Po czterech latach projektowania, modelowania i symulacji, zespół składających się z 25 osób, w tym badaczy z CNRS (Francuskie narodowe centrum badań naukowych) i inżynierów Stellantis i Saft, zaprezentował dziś innowacyjny prototyp akumulatora magazynującego energię, który łączy funkcje falownika i ładowarki. Dzięki zintegrowaniu tych funkcji akumulator jest bardziej wydajny, co przekłada się na większy zasięg pojazdów elektrycznych, a jednocześnie akumulator ten jest bardziej niezawodny i tańszy. Ponadto zwalnia się miejsce wewnątrz pojazdu.
Wspólny projekt badawczy znany jest pod nazwą IBIS – Intelligent Battery Integrated System (Zintegrowany system inteligentnych akumulatorów). Dostępny od lata 2022 roku prototyp demonstracyjny jest przedmiotem licznych patentów i stanowi prawdziwy przełom w odniesieniu do obecnie używanych systemów konwersji energii elektrycznej. Projekt potwierdził zasadność wielu nowych koncepcji technicznych i umożliwił opanowanie ich działania z myślą o przyszłych zastosowaniach w sektorze motoryzacyjnym i energetyce stacjonarnej.
W dziedzinie elektromobilności projekt IBIS ma doprowadzić do przyjęcia nowych standardów w projektowaniu elektrycznych układów napędowych.
Dzięki IBIS, karty konwersji, które spełniają funkcje falownika i ładowarki, montowane są możliwie jak najbliżej ogniw akumulatorów litowo-jonowych. Zaawansowany system sterowania umożliwia akumulatorowi bezpośrednie wytwarzanie prądu przemiennego dla silnika elektrycznego.
Partnerzy projektu IBIS koncentrują się obecnie na realizacji w pełni funkcjonalnego prototypu pojazdu, który będzie testowany na stanowiskach i torach testowych Stellantis, a także na drogach. Zespół projektowy IBIS zamierza udostępnić tę technologię w pojazdach marki Stellantis przed zakończeniem bieżącej dekady.
„Nasza podróż w kierunku elektryfikacji jest napędzana doskonałością w zakresie innowacji i badań wykorzystujących najbardziej zaawansowane technologie, aby zaspokoić rzeczywiste potrzeby naszych nabywców pojazdów elektrycznych, w zakresie zasięgu, przestronności i przystępności cenowej, przy jednoczesnym zmniejszeniu śladu węglowego poprzez zwiększenie wydajności” – powiedział Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii i technologii w Stellantis. „Ten rewolucyjny system akumulatorów może stanowić decydujący krok w zobowiązaniu Stellantis do zapewnienia wszystkim użytecznej, przyjaznej dla użytkownika i zaawansowanej technologii”.
Dzięki opracowaniu wydajnej i konkurencyjnej cenowo technologii, projekt IBIS oferuje możliwość zmniejszenia masy pojazdu oraz kosztów produkcji elektrycznych układów napędowych, a także kosztów produkcji pojazdów, oferując jednocześnie szeroki zakres nowych funkcji.
W dziedzinie stacjonarnego magazynowania energii i integracji energii z odnawialnych źródeł energii, partner projektu, firma Saft, będzie oferować gotowe do użytku instalacje o zwiększonej dostępności akumulatorów, zapewniające optymalne wykorzystanie zainstalowanej energii przy zmniejszonym wpływie na środowisko. Wewnętrzna architektura akumulatora IBIS spowoduje uproszczenie obsługi przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko.
Połączenie akumulatorów do pojazdów elektrycznych i stacjonarnych systemów magazynowania zwiększa konkurencyjność obu ofert dzięki efektowi wolumenu na rozwijających się rynkach.
„Od ponad 100 lat Saft działa na polu innowacji przemysłowych systemów akumulatorowych. Jako pionierzy w tej nowoczesnej dziedzinie, nasi naukowcy są w stanie prowadzić programy badawcze, takie jak IBIS, w perspektywie długoterminowej. Cieszymy się, że możemy współpracować z innymi uznanymi partnerami w tej dziedzinie, nad tym innowacyjnym projektem, którego celem jest zrewolucjonizowanie mobilności elektrycznej i stacjonarnego magazynowania energii”, powiedział Cedric Duclos, dyrektor generalny Saft.
Projekt IBIS jest finansowany przez Future Investment Plan, zarządzany przez francuska ADEME (Agencja do spraw Środowiska i Zarządzania Energią) i koordynowany przez Stellantis. W projekt zaangażowani są partnerzy przemysłowi Saft (grupa TotalEnergies), E2CAD i Sherpa Engineering, laboratoria badawcze francuskiego Narodowego Centrum Badań Naukowych CNRS [1] (GeePs, SATIE, LEPMI) oraz Institut Lafayette.
Może Cię zainteresować – NOWA KSIĄŻKA! POMIĘDZY BLACHARSTWEM A LAKIERNICTWEM