DACIA TALKS

WYJĄTKOWE SPOTKANIE Z PRZEDSTAWICIELAMI ZESPOŁU DACIA SANDRIDERS W POLSCE

RAJDY TERENOWE JAKO NATURALNE ŚRODOWISKO DLA TESTÓW

Jak podkreślił François Aupierre dyrektor marketingu programu Dacia Dakar, decyzja o wejściu w świat rajdów terenowych była dokładnie przemyślana, zarówno pod kątem wizerunku marki, jak i możliwości technologicznych.

„Dakar i rajdy terenowe ogólnie to naturalne, pełnowymiarowe laboratorium na świeżym powietrzu. To idealne miejsce do testowania wytrzymałości naszych samochodów oraz nowych technologii” – mówił.

To właśnie tam Dacia może sprawdzać rozwiązania niskoemisyjne, takie jak syntetyczne paliwa dostarczane przez Aramco, a także wdrażać innowacje w zakresie konstrukcji, układów napędowych czy aerodynamiki.

Dakar stał się także symbolem szerszych zmian w samej marce. – „Dacia się zmienia. Widać to w naszych projektach, widać na przykładzie nowego modelu Bigster, nowego logo. Dacia się rozwija, chcemy, aby Dacia była bardziej inspirująca i bardziej emocjonalna, dlatego zdecydowaliśmy się wejść w motorsport właśnie w takiej formie” – dodał Aupierre.

Wybór rajdów terenowych, a nie na przykład klasycznych wyścigów, nie był przypadkowy. Jak tłumaczył: „Wytrzymałość i kontakt z naturą są w DNA Dacii. Dakar to Everest motorsportu. Niezwykle trudny, brutalny, ale uczciwy test”.

SILNY ZESPÓŁ, WSPÓLNE CELE

Zespół The Dacia Sandriders od początku tworzony był z myślą o maksymalnej skuteczności – w krótkim, kilkuletnim programie, którego kulminacją będzie Rajd Dakar 2027. Dlatego, jak mówi François Aupierre, kluczowe było zaangażowanie zawodników, którzy nie tylko mają ogromne doświadczenie, ale potrafią je szybko przełożyć na wyniki.

„To musiał być dream team. Trzy załogi, trzy różne charaktery i style jazdy, ale jeden cel: zwycięstwo w Dakarze. Zespół tworzą ludzie, którzy znają rajdy terenowe od podszewki i wiedzą, co działa w warunkach ekstremalnych” – zaznaczył Aupierre.

Édouard Boulanger (w zespole The Dacia Sandriders jest pilotem Nassera Al- Attiyaha), pilot rajdowy o imponującym doświadczeniu, mówił o kulisach dołączenia do zespołu:

„W naszym świecie to kierowca decyduje, z kim startuje – ja dołączyłem do Nassera, a on dołączył do Dacii. Gdy usłyszałem, że chcą stworzyć zupełnie nowy zespół, nie byłem sceptyczny. Byłem ciekawy. A potem byłem mile zaskoczony, bo to naprawdę profesjonalna struktura” – wspominał.

Podkreślił też unikalny model współpracy z inżynierami i zespołem projektowym:

„Od samego początku zostaliśmy zaproszeni do rozmowy. To nie było: ‘oto gotowe auto, testujcie je’. Braliśmy udział w jego tworzeniu – od rozkładu kokpitu, przez ergonomię, po drobne, ale kluczowe detale techniczne. To ogromna różnica”.

Jak sam przyznał, dla zawodnika, który wcześniej wygrywał Dakar i startował w zespołach fabrycznych, dołączenie do zupełnie nowej struktury mogło być ryzykiem. – „Ale gdy widzisz, z jakim zaangażowaniem i pokorą działają tu ludzie, czujesz, że jesteś częścią czegoś ważnego. A potem jedziesz na Dakar i… działasz” – powiedział z uśmiechem.

Zawodnicy od początku byli zaangażowani w koncepcję samochodu: wnosili wiele uwag, na przykład dotyczących lepszej widoczności na wydmach, ponieważ trzeba widzieć wszystko, zarówno w górę, jak i w dół. Ważny jest łatwy dostęp do zapasowego koła, żeby bardzo łatwo było je wymienić, gdyż wiadomo, że będą przebicia. Od samego początku pracowaliśmy z zespołem, z załogami, i opracowaliśmy samochód wokół specyficznych wymagań i oczekiwań załóg. Po tym wszystkim zbudowaliśmy wszystkie samochody na końcu – dodał François.

DEBIUT Z MOCNYM WEJŚCIEM

Już pierwszy sezon przyniósł zespołowi realne sukcesy: wygrana w Rajdzie Maroka, triumf w Abu Dhabi Desert Challenge oraz czwarte miejsce w Rajdzie Dakar – co dla debiutującego zespołu stanowi ogromne osiągnięcie.

Boulanger zapytany o wrażenia z tegorocznego Dakaru przyznał:

„Dakar to zawsze walka – z czasem, z pustynią, z własnym ciałem. Ale w tym roku czułem coś więcej: zgranie, wzajemne zaufanie, wspólną energię. Mimo że byliśmy nowym zespołem, jechaliśmy jakbyśmy startowali razem od lat”.

TO DOPIERO POCZĄTEK

Dacia nie traktuje startów w rajdach jako jednorazowej przygody. To długofalowy projekt, który łączy wartości marki – prostotę, wytrzymałość, dostępność – z nowoczesnymi technologiami i ambicjami sportowymi.

„Ten program inspiruje naszą markę w wielu obszarach – od inżynierii po podejście zespołowe. Jest namacalnym dowodem na to, że przystępność i innowacja mogą iść w parze” – podsumował François Aupierre.

Zespół The Dacia Sandriders przygotowuje się już do kolejnych startów – najbliższy etap Mistrzostw Świata FIA w Rajdach Terenowych odbędzie się w maju w RPA.

ZESPÓŁ THE DACIA SANDRIDERS

W barwach Dacii startują trzy znakomite załogi:

• Nasser Al-Attiyah i Édouard Boulanger – wielokrotni mistrzowie świata i zwycięzcy Rajdu Dakar.

• Sébastien Loeb i Fabian Lurquin – legenda WRC i jeden z najbardziej utytułowanych kierowców rajdowych w historii.

• Cristina Gutiérrez Herrero i Pablo Moreno Huete – pionierka hiszpańskich rajdów terenowych, uhonorowana m.in. zwycięstwem w kategorii Challenger Dakaru 2024.

Édouard Boulanger to francuski pilot rajdowy i inżynier, który zyskał renomę jako jeden z najbardziej wszechstronnych i precyzyjnych nawigatorów w rajdach terenowych. W 2021 roku wspólnie ze Stéphane’em Peterhanselem wygrał Rajd Dakar, a w 2024 sięgnął po tytuł mistrza świata W2RC u boku Nassera Al-Attiyaha. Boulanger wnosi do zespołu nie tylko ogromne doświadczenie rajdowe, ale także unikalne kompetencje techniczne, dzięki którym aktywnie wspiera rozwój pojazdów, którymi startuje. Jego perfekcyjna orientacja w terenie i chłodna głowa w ekstremalnych warunkach czynią go jednym z najbardziej cenionych pilotów na świecie.

DANE TECHNICZNE SANDRIDERA (WYBRANE)

• Kategoria FIA: Ultimate T1+

• Silnik: V6 3.0 biturbo, 360 KM

• Maksymalna moc: 265 kW/360 KM przy 5000 obr./min

• Maksymalny moment obrotowy: 539 Nm przy 4250 obr./min

• Napęd: 4×4

• Skrzynia biegów: 6-biegowa sekwencyjna

• Zawieszenie: podwójne wahacze, skok 350 mm

• Opony: 37-calowe BF Goodrich

• Długość / Szerokość / Wysokość: 4140 x 2290 x 1810 mm

• Rozstaw osi: 3000 mm

• Zwis przedni/tylny: 590/550 mm

• Waga: zoptymalizowana dla osiągów i efektywności

• Nadwozie: włókno węglowe, elementy redukujące temperaturę i opory


Może Cię zainteresować – 🦺 Zorganizuj Tydzień Bezpieczeństwa z SQD Alliance!