Stellantis prezentuje premierowe produkty oparte na oprogramowaniu i skierowane do klientów B2C i B2B

Stellantis poprawia mobilność zarówno klientów prywatnych, jak i biznesowych swoich 14 kultowych marek, dzięki stałemu strumieniowi nowych funkcji dostępnych online. Wysiłek ten pomógł zwiększyć wysokomarżowe przychody z oprogramowania i usług online, które od 2021 roku wzrosły 2,5-krotnie, natomiast liczba subskrybentów na całym świecie w tym samym okresie wzrosła do 5 milionów.

Ponadto park samochodowy, na którym można zarabiać, wzrósł o 15% do 13,8 miliona pojazdów, a Stellantis w 2023 roku dostarczył ponad 94 miliony aktualizacji over-the-air (OTA), dodając i ulepszając funkcje dostępne w istniejących pojazdach.

Osiągnięcia te utorowały drogę do kolejnego rozdziału w rozwoju oprogramowania Stellantis, które wykorzystuje oparte na chmurze narzędzia do projektowania i testowania, w tym przełomowy Virtual Engineering Workbench, zaprojektowany w celu przedefiniowania szybkości, jakości i wdrażania oprogramowania motoryzacyjnego. Opracowane we własnym zakresie i we współpracy z wybranymi partnerami strategicznymi, rozwiązania programowe umożliwiają korzystanie z nowoczesnych funkcji nowej generacji w nowych pojazdach marki Stellantis, a także tych, które są już obecnie eksploatowane na drogach.

„W ciągu nieco ponad dwóch lat zrobiliśmy decydujący krok, przechodząc od tradycyjnego sposobu myślenia producenta do działania bardziej przypominającego startup, ze szczególnym naciskiem na szybkość i rozwój naszych własnych możliwości tworzenia oprogramowania. Daje nam to dużą elastyczność i wyraźną przewagę konkurencyjną na przyszłość” – powiedział Yves Bonnefont, dyrektor ds. oprogramowania Stellantis. „Przechodzimy teraz do kolejnej fazy, wdrożenia, w tym integracji naszych platform technologicznych: STLA Brain, STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive opartych na sztucznej inteligencji”.

Stellantis zbudował własne możliwości tworzenia swojego oprogramowania i wykorzystuje globalną obecność swoich ośrodków rozwoju technologii, pracując 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i tworząc oraz dostosowując oprogramowanie dla każdej z platform samochodowych firmy.

Najnowocześniejsze platformy technologiczne to:

  • STLA Brain: podstawowa architektura, która oferuje scentralizowany system obliczeniowy z pełnym dostępem over-the-air do czujników i siłowników. Zmniejsza złożoność, umożliwiając zredukowanie w pojeździe o połowę liczby elektronicznych centralek sterujących (ECU) do około 60 ECU. Nowe funkcje można opracowywać we własnym zakresie w czasie krótszym niż sześć miesięcy, co stanowi jedną czwartą czasu potrzebnego na obecny proces. Technologia ta ma zostać wdrożona do końca 2024 r., a integracja pojazdów ma nastąpić w 2025 r.
  • STLA SmartCockpit: platforma wprowadza nową generację personalizacji i połączonych możliwości, opartych na technologiach uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji (AI), oferując użytkownikom płynną integrację z ich cyfrowym życiem. Skupienie się na uproszczonym menu, wymagającym mniejszej liczby kliknięć w odpowiedzi na dane wejściowe użytkownika, znacznie ułatwia obsługę. Doświadczenia oparte na sztucznej inteligencji zapewniają kierowcom i pasażerom więcej opcji w zakresie nawigacji, zarządzania mediami i klimatyzacją, oświetlenia i funkcji zwiększających produktywność. Kluczowym elementem jest cyfrowy profil osobisty, który zna preferencje użytkownika i podąża za nimi między pojazdami marki Stellantis. Nowa technologia będzie dostępna pod koniec roku. STLA SmartCockpit zadebiutuje w samochodach marki Stellantis w 2025 roku.
  • STLA AutoDrive: system wykorzystuje możliwości STLA Brain i STLA SmartCockpit, aby zapewnić użyteczną i stale aktualizowaną technologię zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy (ADAS), która jest intuicyjna, solidna i wzbudza zaufanie kierowcy. Celem STLA AutoDrive jest znaczne zwiększenie nieprzerwanego czasu i dystansu jazdy wspieranej przez ADAS. Strategia obejmuje wiodące w branży systemy ADAS, które zapewniają kierowcom zarówno jazdę w trybie „hands-off/eyes-off”,  jak i powrót do ograniczonego trybu „hands-off/eyes-on” umożliwiającego prowadzenie samochodu bez korzystania z rąk, ale pod kontrolą wzroku  (poziom 2+), w tym samym systemie. Technologia „eyes-off” będzie gotowa do integracji pod koniec roku, a jej premiera rynkowa nastąpi w 2025 roku.

Stellantis opracowuje usługi połączone i funkcje oparte na oprogramowaniu dla klientów prywatnych i menedżerów flot zgodnie z filozofią „Uczyń moją jazdę bezpieczniejszą, uczyń moje życie łatwiejszym i uczyń moją jazdę bardziej ekscytującą”. Funkcje dostępne obecnie w różnych regionach świata obejmują:

e-ROUTES: dostępna w Europie, zostanie  rozszerzona na pozostałe regiony do końca bieżącego roku; Stellantis jest pierwszym producentem samochodów, który wprowadził aplikację na smartfony do planowania podróży, zintegrowaną z danymi pojazdu w czasie rzeczywistym i zaprojektowaną specjalnie dla pojazdów elektrycznych (EV). Apple CarPlay i Android Auto wyświetlają e-ROUTES na centralnym wyświetlaczu w samochodzie. Postoje na ładowanie są dostosowane do preferencji kierowcy, uwzględniając opcje dotyczące płatności i minimalny poziom naładowania akumulatora.

Ulepszony wirtualny asystent ChatGPT: Po udanej fazie pilotażowej w październiku 2023 r., Stellantis jest pierwszym producentem OEM, który oferuje ChatGPT jako standardową funkcję dla nowych i istniejących pojazdów, dostępną w 20 krajach europejskich od końca 2024 roku. ChatGPT w języku naturalnym klienta może odpowiedzieć na szeroki zakres pytań, pomagając klientom dowiedzieć się więcej o otaczającym ich świecie, miejscach, do których się udają, a nawet opowiedzieć im ciekawą historię.

AppMarket: W Ameryce Północnej AppMarket to centralny hub łączności integrujący regularnie odświeżane usługi i doświadczenia z możliwością zakupu subskrypcji w pojeździe. AppMarket został udostępniony bezprzewodowo w prawie połowie pojazdów Jeep® i Ram wyprodukowanych w latach 2021-2023, a do końca 2024 r. obejmie 99 procent pojazdów z włączoną usługą. Podobna usługa jest dostępna dla pojazdów w Europie.

Free2move Connect Fleet: internetowa platforma umożliwiająca zarządzanie flotą łączy menedżera floty z jego pojazdami, zapewniając mu podgląd jego parku w czasie rzeczywistym. Pulpit nawigacyjny online wyświetla istotne dane dotyczące stanu pojazdu, takie jak poziom oleju lub stan naładowania akumulatora. Free2move Connect Fleet umożliwia również ustawienie granic określonych obszarów (geofencing) i oferuje funkcje geolokalizacji w czasie rzeczywistym. W przypadku kradzieży lokalizator ułatwia odzyskanie pojazdu.

MyTasks: to narzędzie dostarcza kierowcom za pośrednictwem systemu multimedialnego pojazdu wszystkie potrzebne informacje, aby skutecznie realizować zaplanowane zadania, nawet w przypadku zmian lub opóźnień. Menedżerowie floty otrzymują automatyczną aktualizację po ukończeniu zadania lub w przypadku opóźnień związanych z jego realizacją, dzięki czemu wszystkie strony mogą zarządzać jego statusem.

Mobilisights rozszerza swoją bazę klientów, wykorzystując dane z 13,8 miliona połączonych online pojazdów Stellantis, aby dostarczać innowacyjne rozwiązania, które nie tylko szanują prywatność, ale także wzbogacają doświadczenia klientów. Informacje te usprawniają zarządzanie flotą, doświadczenia kierowców, zarządzanie ruchem i planowanie urbanistyczne, promując inteligentniejszą i lepiej skomunikowaną ze światem mobilność, dzięki spersonalizowanym i zanonimizowanym danym. 

Informacje na temat funkcji oprogramowania Stellantis są dostępne na stronie www.myconnectedcars.stellantis.com

Strategia oprogramowania Stellantis ma na celu wygenerowanie około 20 miliardów euro dodatkowych rocznych przychodów do końca bieżącej dekady.


Może Cię zainteresować – Pomiędzy blacharstwem a lakiernictwem, Wiesław Wielgołaski