Stellantis, BlackBerry QNX i AWS wprowadzają wirtualny kokpit, przekształcając inżynierię oprogramowania w pojazdach

Globalny producent samochodów Stellantis N.V. przewodził tworzeniu pierwszej na świecie platformy wirtualnego kokpitu będącej częścią Stellantis Virtual Engineering Workbench (VEW), która umożliwia dostarczanie klientom technologii informacyjno-rozrywkowych 100 razy szybciej w porównaniu do wcześniejszych procesów. Nowa platforma wykorzystuje QNX® Hypervisor w chmurze firmy BlackBerry, który jest obecnie osiągalny we wczesnym dostępie za pośrednictwem AWS Marketplace w zestawie narzędzi opartych na chmurze QNX Accelerate. Stellantis może teraz tworzyć realistyczne wirtualne wersje elementów sterowania i systemów samochodowych, dzięki czemu zachowują się one tak, jak w prawdziwym pojeździe, ale bez konieczności modyfikowania głównego, obsługującego ich oprogramowania, osiągając w niektórych przypadkach to, co wcześniej zajęłoby kilka miesięcy, w zaledwie 24 godziny.

Dostęp do QNX Hypervisor za pośrednictwem AWS Marketplace umożliwia Stellantis zintegrowanie symulacji wirtualnego kokpitu (HPC) o wysokiej wydajności obliczeniowej z chmurą. Ta pierwsza w branży platforma do tworzenia zintegrowanych aplikacji o różnym stopniu krytyczności i obsługującej wszystkie systemy operacyjne obejmuje QNX Hypervisor Amazon Machine Images (AMIs) oraz standardowe interfejsy sprzętowe zdefiniowane w standardzie VirtIO Trout v1.2. Dzięki narzędziom takim jak wirtualizacja grafiki, dźwięku i wejść urządzeń peryferyjnych, takich jak ekran dotykowy/mysz/klawiatura, rozwiązanie to zapewnia niewielkie lub praktycznie brak różnic pomiędzy uruchamianiem systemów opartych na QNX Hypervisor w chmurze, a rzeczywistym sprzętem.

Oprogramowanie jest dla Stellantis kluczowym czynnikiem zapewniającym czystą, bezpieczną i przystępną cenowo mobilność, zgodnie z planem strategicznym Dare Forward 2030, oraz jest siłą napędową platform technologicznych STLA Brain, STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive opartych na sztucznej inteligencji. W 2022 roku Stellantis wybrał AWS jako preferowanego dostawcę chmury dla platform samochodowych i obie firmy rozpoczęły pracę nad specjalnie zbudowanym, wewnętrznym VEW Stellantis.

Bazując na podejściu opartym na oprogramowaniu i wykorzystując QNX Hypervisor w chmurze, Stellantis może przyspieszyć proces wymiany opinii z klientami i, przy minimalnym wysiłku, odtworzyć wrażenia z samochodu konkretnego modelu i marki, wprowadzając zmiany w czasie rzeczywistym, aby zoptymalizować wrażenia kierowcy. Ta możliwość przekazywania informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym, oparta na dostępie do chmury z niskim opóźnieniem, pozwala firmie Stellantis pozyskiwać cenne sugestie od klientów oraz natychmiastowe informacje zwrotne od programistów i w ten sposób tworzyć przyszłe funkcje i aplikacje systemów informacyjno-rozrywkowych.

„Oprogramowanie w pojazdach staje się coraz ważniejsze, co skłania nas do wprowadzania innowacji w sposobie jego opracowywania, testowania i walidacji” – powiedział Yves Bonnefont Chief Software Officer w Stellantis. „Dzięki naszemu wirtualnemu kokpitowi rewolucjonizujemy nie tylko nasze własne podejście, ale także podejście naszych dostawców i partnerów z branży. Zasadniczo, dzięki tej technologii możemy przybliżyć się do rzeczywistych potrzeb naszych klientów, zapewniając szybszy cykl rozwoju, szybsze pętle informacji zwrotnej i szybsze dostarczanie technologii, z której korzystają i którą lubią. To krok w kierunku innowacji i wydajności zorientowanych na klienta w świecie motoryzacji.”

„Cieszymy się, że możemy udostępnić w ramach wczesnego dostępu (early access) w chmurze naszą sprawdzoną platformę QNX Hypervisor, wykorzystując w pełni niezależny od dostawcy i platformy standard VirtIO, który QNX od dawna promuje ze względu na jego znaczenie w tworzeniu realistycznego wirtualnego środowiska programistycznego dla oprogramowania wbudowanego (software embedded)” – powiedział Mattias Eriksson, prezes BlackBerry IoT. „Współpraca ze Stellantis nad uruchomieniem pierwszego na świecie komercyjnego hiperwizora w chmurze pomaga zmniejszyć złożoność, przyspieszyć innowacje i obniżyć koszty rozwoju oprogramowania dla samochodów w całym cyklu życia produktu”. 

„Wirtualizacja i abstrakcja oprogramowania w chmurze mają kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju i utrzymania oferty funkcji zgodnie z zapotrzebowaniem konsumentów” – powiedziała Wendy Bauer, wiceprezes i dyrektor generalny ds. motoryzacji i produkcji w AWS. „Dzięki QNX Hypervisor oferowanemu przez BlackBerry na AWS Marketplace, Stellantis może wykorzystać moc chmury, aby na nowo zaprojektować procesy badawczo-rozwojowe, tworząc bardziej efektywne sposoby pozyskiwania i integracji informacji zwrotnych oraz szybciej dostarczać funkcje, które zachwycą kierowców i przyczynią się do rozwoju branży”.

Standardowe interfejsy VirtIO są również wykorzystywane przez partnerów z branży motoryzacyjnej do skalowania swoich ofert wśród producentów OEM i umożliwienia stosowania funkcji plug-and-play w całym środowisku OEM. Dostrzegając powyższe korzyści, AWS w pełni obsługuje standard branżowy VirtIO w zakresie symulacji kokpitów HPC w chmurze.

BlackBerry QNX uruchomiła platformę QNX Accelerate w styczniu 2023 roku z portfolio obejmującym początkowo QNX® Neutrino® RTOS 7.1 i QNX® OS for Safety 2.2.3, dostarczane jako Amazon Machine Images, umożliwiające klientom QNX natywne uruchamianie systemu operacyjnego QNX na sprzęcie w chmurze AWS. Wersja wczesnego dostępu QNX Hypervisor w chmurze jest dostępna już teraz, a dostępność na poziomie globalnym zostanie ogłoszona w 2024 roku.

Niebrandowana prezentacja technologii odbędzie się na targach Consumer Electronics Show (CES) zaplanowanych  w dniach 9-12 stycznia 2024 r. w Las Vegas Convention Center. Zapraszany do odwiedzenia stoiska BlackBerry nr 4224 w West Hall.


Może Cię zainteresować – Kolejny, już 16 numer Magazynu KAROSERIA w druku!