Zespół „RE Development Group“ liczący 36 osób będzie konsekwentnie rozwijać silnik Wankla do wykorzystania w roli generatora energii w zelektryfikowanych modelach marki.
Mazda Motor Corporation przyspieszy badania i dalszy rozwój silnika Wankla, który jest już obecnie wykorzystywany w Maździe MX-30 R-EV. Dodatkowo silnik z charakterystycznym trójkątnym rotorem został zaprezentowany jako pomysł na układ napędowy koncepcyjnego modelu Iconic SP, który zadebiutował podczas ubiegłorocznej wystawy Japan Mobility Show 2023 i tym samym może być wykorzystany w przyszłych zelektryfikowanych modelach marki.
Nowa grupa ds. rozwoju silnika Wankla (RE Development Group) będzie nadal prowadzić prace skupione na tej szczególnej jednostce napędowej, która ma idealne wymiary do wykorzystania jako generator energii w zelektryfikowanych modelach marki. Dodatkowo będą prowadzone badania i rozwój w takich obszarach, jak zgodność z przepisami na głównych rynkach, a także zastosowanie paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.
Komentując powołanie nowego zespołu Starszy Dyrektor Zarządzający i Dyrektor ds. Technologii (CTO) Ichiro Hirose powiedział: „W historii Mazdy silnik Wankla jest szczególnym symbolem naszego ‘ducha rywalizacji’. Jesteśmy głęboko wdzięczni wszystkim, którzy do tej pory wspierali silnik Wankla i z przyjemnością ogłaszamy odrodzenie organizacji, która rozwija silnik uwielbiany przez klientów na całym świecie. Przez sześć ostatnich lat nasz zespół ds. silników Wankla był częścią organizacji zajmującej się rozwojem silników, gdzie zajmował się opracowywaniem najnowocześniejszych funkcji silników spalinowych, a także dalszą poprawą ich efektywności. Inżynierowie ci poszerzyli swoją perspektywę poza granice systemów napędu i wyszkolili się, aby opanować „Rozwój oparty na modelach”, który jest jedną z mocnych stron inżynierii Mazdy. Tym razem 36 inżynierów zbiera się w jednej grupie, aby dokonać przełomu w badaniach i pracach rozwojowych skupionych na technologii silnika Wankla. W erze elektryfikacji w branży motoryzacyjnej i z myślą o przyszłości społeczeństw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, obiecujemy nadal dostarczać atrakcyjne samochody, które inspirują klientów naszym ‘duchem rywalizacji’”.
Silnik Wankla to silnik o unikatowej konstrukcji, który generuje moc poprzez obroty rotoru lub rotorów zbliżonych kształtem do trójkąta. Mazda jako pierwsza zainstalowała taki właśnie silnik z dwoma rotorami w modelu Cosmo Sport, wprowadzonym na rynek w 1967 roku. Od tego czasu przez kolejne lata Mazda pracowała nad poprawą efektywności pod względem mocy, oczyszczania spalin, oszczędności zużycia paliwa i trwałości silnika Wankla, jako jedyny producent samochodów masowo produkujący ten rodzaj napędów. W czerwcu 2023 roku firma wznowiła masową produkcję pojazdów z silnikiem Wankla po około 11 latach przerwy od zakończenia produkcji Mazdy RX-8 w 2012 roku. Obecnie Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV to 12. model z silnikiem Wankla w gamie producenta, wprowadzony do sprzedaży w Japonii i Europie.
Może Cię zainteresować – Bezpłatne i płatne szkolenia Inter Cars dla mechaników w styczniu 2024